czwartek, 17 stycznia 2013

Neverwinter Nights 2 - Ashaba (reaktywacja)

Cóż, minęła kupa czasu odkąd wrzuciłem ostatnią notkę. Częściowo jest to spowodowane zmianami w życiu prywatnym, częściowo lenistwem, a po części tym iż moje granie (bez prądu) od początku listopada praktycznie przestało istnieć, głównie za sprawą powrotu do jednego z moich starych projektów:
Serwera typu persistent world do Neverwinter Nights 2 o nazwie Ashaba (zapraszam na forum, strona główna w sumie od dość dawna nie aktualizowana).

Korzystając z okazji chciałbym w skrócie opisać cóż to jest i z czym to się je. Zapewne będzie dość chaotycznie, ale mam nadzieje iż zrozumiale...

Neverwinter Nights 2 jest grą RPG opartą na D&D 3.5 i osadzoną w realiach Forgotten Realms, o czym z pewnością większość osób które przywieje na tego bloga wie. Rzeczą której część odwiedzających może nie wiedzieć jest to, iż do gry dodano potężne narzędzie jakim bez wątpienia jest edytor, który umożliwia tworzenie całych modułów dostępnych na serwerze 24/7. Przy jego pomocy można tworzyć nowe klasy, rasy, budować nowe lokacje, lochy, podziemia, tworzyć NPC i ustawiać ich na lokacjach... Do tego należy doliczyć także rozbudowany język skryptowy (nwscript) który umożliwia zautomatyzowanie bardzo wielu rzeczy w grze, dzięki czemu obecność Mistrza Gry nie jest potrzebna do rozgrywki, choć oczywiście bardzo ją ubarwia. Projekt o którym wspomniałem wcześniej, Ashaba, jest właśnie takim modułem który powrócił ponownie z martwych z początkiem stycznia.

Ashaba jest serwerem RPG umiejscowionym w Zapomnianych Krainach w Krainie Dolin w mieście Ashabenford (dla ułatwienia przyjęto nazwę Ashaba). Mamy rok 1375, Mglista Dolina została podbita przez sembijskiego okupanta, po lasach biegają bandy drowich wyznawców Vhaeruna, a przybysze z różnych stron Krain szukają przygód po okolicznych lochach i puszczach.

Od graczy którzy logują się na serwer wymaga się odgrywania postaci w które się wcielają. Aby to ułatwić "scena" NWN (jeszcze pierwszej części) wpadła na pomysł aby postaci graczy autoryzować - polega to na przesłaniu do któregoś z Mistrzów Gry (na forum) prywatnej wiadomości zawierającej historię postaci, MG ją oceniają i dopuszczają daną postać do gry, często nagradzając punktami doświadczenia na start. Podobnie postępujemy na Ashabie, choć istnieje możliwość zalogowania się do gry i obejrzenia serwera z punktu widzenia postaci (oczywiście cały czas odgrywając).

Bardzo ważnym elementem są także Mistrzowie Gry, którzy animują świat, zlecają zadania, wcielają się w bohaterów niezależnych zamieszkujących moduł, nagradzają za odgrywanie postaci, a także prowadzą przygody i kampanie przełamujące rutynę dość statycznego świata opartego na oskryptowanych systemach. Wszystko to przy użyciu osobnego klienta gry (dołączonego do podstawowej wersji) który, choć daleko mu do doskonałości, ma spore możliwości.

Rozwój postaci na serwerze odbywa się, jak to zwykle ma miejsce w D&D, poprzez zdobywanie punktów doświadczenia. Istnieją 3 główne sposoby aby je otrzymać:

  • Walka z potworami i zdobywanie XP za ich pokonanie.
  • Nagrody od MG za fajne i klimatyczne odgrywanie postaci, a także za udział w questach prowadzonych przez MG.
  • System AutoXP - polega to na tym, iż gracze są oceniani w skali od 1 do 5 przez MG za to jak odgrywają swoje postaci, następnie system sam przyznaje XP w określonych odstępach czasu w zależności od średniej oceny. Został zaimplementowany po to, aby obecność MG nie była cały czas wymagana na serwerze.
Na serwerze używamy wielu innych systemów, takich jak mechanika spawnu (potwory na poszczególnych lokacjach dostosowują się, w pewnym zakresie, do poziomów graczy aby dostarczyć ciekawych i różnorodnych wyzwań), system skarbów (zawierający tysiące unikalnych przedmiotów z unikalnymi historiami pozamykanych w skrzyniach zabezpieczonych pułapkami, aby kompanijny łotr lub siłacz miał co robić gdy do nich się dostanie), system mapy świata który emuluje podróże na duże dystansy i wiele innych. Więcej szczegółowych lub mechanicznych informacji można znaleźć na forum lub już w grze. 

Jeśli ktoś ma gdzieś jakąś kopię NWN2 i chciałby zobaczyć jak to wygląda to ja, jak i cała ekipa serwera zapraszamy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz